Att göra promenaderna roligare.

Många av oss kan nog se de vardagliga promenaderna som något långtråkiga ibland. Det är ju inte alltid sådär underbart jättefantastiskt att gå samma runda, varje dag år ut och år in. Därför har jag nu kommit på ett sätt att få vardagen lite roligare!

Det första jag gjorde var att ladda ner en app till mobilen som heter Turf. Det är ett “spel” där man går runt utomhus, plockar olika zoner och får poäng för dem. Man får en poäng när man tar zonen samt en viss poäng per timme som man har zonen. Man får medaljer när man kommer upp i vissa poängnivåer och får medaljer för en mängd olika andra saker.

Ju mer poäng man får, desto högre “rank” får man och ju högre rank man har, desto längre blocktid får man. Blocktiden hindrar andra spelare från att ta zonen från dig och du ökar alltså chanserna att få mer poäng. Kort sagt: beroendeframkallande! Genom att försöka ta så många unika zoner som möjligt har jag redan tagit mig till promenadområden jag inte skulle besökt innan och ja, det blir roligare att vara ute och gå med den appen. Hemsidan som hör till hittar ni här: http://turfgame.com/

Nästa grej som får promenaderna roligare hänger faktiskt ihop med turf. Det tar nämligen en liten stund att ta en zon. Det rör sig inte om lång tid, men tillräckligt många sekunder för att det ska bli tråkigt om hunden inte råkar nosa på någon spännande kissfläck just där.

Vad gör man då? Jo, jag och Aysu passar på att träna lite tricks, eller så slänger jag ut några godisar på marken. Ibland ber jag henne hoppa upp på någon sten eller krypa under en bänk som finns i zonen. Det blir med andra ord ännu roligare att ta zonerna då!

Självklart kan man ta små pauser med tricks och annat även utan turf, men för mig kommer stoppen inte lika naturligt då utan det blir lätt att vi bara tuffar på tills vi gått rundan som vi planerat. När vi “måste” stanna på en plats.. ja då måste man komma på hur man gör för att få den lilla stunden att bli rolig. Rastlös? Jag? Absolut.

This entry was posted in Hjärngympa, Vardagen. Bookmark the permalink.

9 Responses to Att göra promenaderna roligare.

  1. Icka says:

    Väldigt vacker saluki du har… 🙂

  2. Anna says:

    Det låter ju livsfarligt – sådant kan jag absolut inte hålla på med 😉 Fastnar i sådant hårt! Men kul låter det 🙂

    • Ninni says:

      Det ÄR det 😀 Så fort jag ska iväg någonstans kollar jag om det finns några zoner i närheten (det gjorde jag även när jag skulle köra upp för att ta körkortet samt skriva teoriprovet..). Dessutom har jag träffat trevliga människor som också varit ute och turfat. Man ser ju de andra på kartan också och ibland “krockar” man. Världsbäst app det där!

  3. Tay says:

    Måste kolla in den appen! Funkar den bra även om man bor mindre centralt? Verkar kul! 🙂

    • Ninni says:

      Den fungerar överallt där ens mobil kan hitta GPS och internetmottagning, däremot finns det färre zoner att ta på mindre orter. MEN det kommer fler och fler zoner hela tiden. Håller man sig aktiv och regelbundet tar de zoner som finns, lämnar förslag på nya zoner osv så kommer det resultera i mer zoner, som ett exempel har mitt område fått ca 15 nya zoner senaste månaderna, bara för att vi som bor här är aktiva och ständigt lämnar förslag på nya bra ställen att lägga zoner på. Förslag kan man lämna både i appen (om man har android-mobil) och i forumet som man hittar till via turfgame.com 🙂

  4. Anki says:

    Halloj! Selet du har på henne, vart köper man ett sånt? Behöver ett till min dvärgtax som hon kan röra sig obehindrat i när vi springer tllsammans. 🙂 Tack på förhand!

Leave a comment